Saturday 6 August 2011

banjaran Ebay...

pernah korang dengar? kali ni kot hehe. kebetulan skrang dah zaman online, Ebay dan pasangannya Paypal mmg tak asing lagi. cuma ilmu cetek aku bermain Ebay ni mgkin bole membantu rakan, kalu salah atau tak cukup tambah2kan. di sini aku cuma nak sebutkan pengalaman buruk aku saja...
1.  barang dlm gambo tak secantik dgn yang sampai;
2.  ada kala kualiti brg kurang memuaskan;
3.  paling lambat sampai 3 minggu;
4.  ada brg aku dikirim dr. US 8hb. julai, lum nmpk bayang...;
5.  usd 2.99, paypal caj 3.20...biasalah tu dan
6.  paling bahaya sapa yg takde alamat rumah mcm aku. risiko bila guna alamat PO. Box/WDT. Ebay akan anto masuk peti surat terus dn % lesap sgt tinggi. Bagus lagi guna sistem poslaju kat M'sia, walaupun murah tp pelanggan diminta dtg amek sendiri.
Sekian utk renungan di ptg Ahad...

nasib baik sampai...belian ke 2

7 comments:

  1. Bagi saya ebay ok, yang tak oknya seller. Pengalaman paling buruk bulan jun lepas. Seller hantar jam yang salah (jam citizen (US$9.90) tertukar dengan seiko chrono (US$60.00. Saya pulangkan seiko tersebut)Citizen tu dihantar ke Norway, dakwanya.Selepas sebulan Citizen tetap tidak sampai.Seller pula menghilangkan diri dari Ebay.Ebay menghubungi saya bertanya mengapa saya tidak memberi feedback.Selepas mengikut semua prosedur saya mendapat semula wang saya daripada ebay. Maaf panjang lebar, hanya berkongsi...

    ReplyDelete
  2. aku seller yg sama. dah 3 kali u/niaga, yg ke 3 ni lain macam je. mgkin gak kat peti pos skolah org tgk menarik je bungkusan lalu gelap mata dan...kalu aku nak beli lg, tumpang ngn sedara/geng2 yg ada alamat rumah tetap. pndgn aku la...

    ReplyDelete
  3. Pengalaman saya, kalau seller guna EMS (pos laju) paling awal seminggu dan prosedur posmen sama seperti pos laju, kalau guna pos biasa 10-15 hari, kalau bungkusan biasa posmen akan lempar aja depan pintu rumah. Kita beli jam yang mahal boleh minta seller guna EMS, tetapi terpaksa tanggung kos pos yang tinggi US$20-25, banyak tu.

    ReplyDelete
  4. oo...prnh skali beli ngn Higuchi, dia EMS smpi dlm 10hari, hrga jam termasuk pghantaran, mmg bole dipujila. tu la keburukan beli dr. l/negeri ni, diorg pikir usd20 tu ibarat rm20 je..

    ReplyDelete
  5. Itulah perkara yg kita kna tanggung@ambil risiko bila beli on9. Skrg ni klu nk beli sya suka dari belah timur atau UK aja. Yg jauh2 klu btul2 perlu. Selalu mintak yg ada signed for service@registered pun da cukup. DHL/UPS/EMS utk jam super mahal. Apa2 pn alamat. Dan setelah semua usaha terbaik dibuat kita bertawakkal...InsyaAllah sampai...Amin

    ReplyDelete
  6. tk bro sah. plan B aku pas ni kalu nak beli ngn ebay aku tumpang@upah geng jam yg biasa beli dn ada alamat tetap,almt skolah mmg tak leh pakai. pastu mntk geng tu krm poslaju kt aku...bayar sikit kat mmbr tu takde hal yg pntg kita rasa lbh yakin selamat...

    ReplyDelete
  7. so far alhamdulillah....ok je...

    ReplyDelete